Bijzondere uitgiften

PostNL Collect Club

Collect Club
september 2017

Dirk Kuijt stopt op zijn top

Dit jaar sloot Dirk Kuijt zijn glansrijke voetbalcarriere af met het landskampioenschap van Feyenoord. Ter ere hiervan en de speciale documentaire die vanaf morgen te zien is, is deze zilveren postzegel uitgegeven. Door aankoop van deze postzegel steunt u gelijk de Dirk Kuyt Foundation met € 3,75. Koop hem nu want de voorraad is beperkt!

20170920_art1_v2-1.jpg

30 juni 2016

Op donderdag 30 juni  zal op  de kwekerij van de firma F.Kuiper en Zoon aan het Lombok 28

(Nessepolder  ) om 16.00 uur  de nieuwe Boskoopse postzegel worden gepresenteert.

U wordt van harte uitgenodigd  daarbij aanwezig te zijn.

Op die zegel staat de mooiste plant van 2016 of wel de Skimmia Japonica “Rubella”gekweekt door

de firma Kuipers en  Zoon.

De eerste zegel wordt in ontvangst genomen door wethouder Kees van Velzen in hoedanigheid als

voorzitter van Greenpoort.

Volgens planning zal er in de toekomst ieder jaar een  nieuw product de postzegel sieren.

Deze zegels zijn dan verder te koop  a E 10.—per velletje bij boekhandel Bruna aan de

Koninginneweg, bij Plantex aan de Overslag en bij de bestuursleden Petra van Kampen,tel 0172

212682  petra@kampen–ak.nl of bij Leen de Kooter, tel..0653287218.

Verzamelaars jagen op nooduitgifte Adelaide (Australië)
Met ingang van 4 januari 2016 heeft Australia Post een aantal van haar posttarieven aangepast, lees: verhoogd.

Een voorbeeld is het tarief voor een dienst genaamd 'Standard Letter': dat ging van 70 cent naar 1 Australische dollar.postz.gif

De nieuwe tarieven werden op heel korte termijn doorgevoerd en dat leidde tot een plotseling tekort aan zegels van 30 cent (nodig om het verschil tussen 70 cent en een dollar te overbruggen). Adelaide, een van de Australische staten, loste het probleem creatief op door snel een nooduitgifte te creëren. Dat gebeurde met gebruikmaking van een oude baliefrankeermachine. De emissie, die zes verschillende zegels omvat, zijn in een uiterst kleine oplage (ca. 150 sets) gedrukt. Ze dragen het inschrift ‘Adelaide 2016‘. Onnodig te zeggen dat de verzamelaars van Australische zegels tuk zijn op zo’n setje. Recentelijk werd een complete serie op het internet aangeboden; het kaveltje bracht niet minder dan AUS$ 1,061 op (ongeveer € 690). (bron: AIJP – 160201)

maart 2015

Nieuwe geboortepostzegels! Nieuwe geboortepostzegels!

Een kinderwagen, hobbelpaard, flesje en rammelaar laten direct aan iedereen zien dat er een nieuw kindje is geboren!

200 jaar Koninkrijk der Nederlanden
Het derde en laatste velletje over het historisch jubileum van ons koninkrijk! Op dit velletje staan een handtekening van koning Willem I en het grootzegel van koning Willem-Alexander.

1bondszegel.png

Bondspostzegels van de KNBF
De Bond behartigt niet allen de belangen van de postzegelverzamelaars, maar zorgt ook voor een uitbreiding van het verzamelgebied. Dat begon in 2008, het jaar dat de Bond haar 100-jarig bestaan vierde.
Eerste Bondspostzegels
Op 2 januari 2008 verscheen de eerste zegel. Het ontwerp was van (bestuurslid) Paul Walraven. De afbeelding betrof 3 vliegende (post)duiven, met de tekst “100 jaar NBFV”.
Ik was bij de feestelijke uitreiking aanwezig, en op het mapje zette de ontwerper Paul Walraven bereidwillig zijn handtekening.
De Bond kreeg in verband het haar 100 jarig jubileum echter het predicaat “Koninklijk” waardoor haar naam ook veranderde van NBFV naar KNBF. Hierdoor werd de postzegel aangepast met een zogenaamde “overdruk” van KNBF op de letters van NBFV.
Hier ziet U beide postzegels naast elkaar in een velletje.

3bondszegel.png
2bondszegel.png

De bond kreeg de smaak te pakken en ging verder op de postzegeltour. Voor haar eigen postverzending ontwierp bestuurslid Walraven in 2009 een nieuwe zegel, met boven op de grote letters KNBF, de koninklijke kroon. De verzendwaarde van deze postzeggel was 44 cent, het posttarief in die tijd voor brieven tot 20 gram.
De zegel was niet te koop voor haar leden. De Bond wilde geen concurrent worden van “de handel”.
Hier kwam veel kritiek op van de verzamelaars, wat resulteerde in 2010 in een Bondsvelletje met 3 zegels, die wel beschikbaar was voor de verzamelaar.

4bondszegel.png
Dit velletje is overigens nog steeds te koop bij de Bond.
Jaarlijkse zegels
Daarna ging de Bond jaarlijks een nieuwe postzegel uitgeven, waarbij wisselend het ene jaar een Bondsdienst voor het voetlicht wordt gebracht en het andere jaar een medaille, c.q. bekende filatelist wordt geëerd. Van de volgende bondsdiensten zijn inmiddels postzegels verschenen:
- De Bondsbibliotheek, waar leden filatelistisch lectuur kunnen lenen;
- Het Audio Visueel Centrum (AVC), waar verenigingen diapresentaties kunnen lenen;
- De Bondspas, waarop leden bij filatelistische evenementen korting kunnen krijgen;

5bondszegel.png

De Bond heeft ook haar 3 medailles op de postzegel gezet.

6bondszegel-1.png

Dit betreffen (van links naar rechts) de Costerus medaille; de Spoorenberg medaille en de Van der Willigen medaille. De eerste 2 medaille-postzegels zijn ontworpen door het toenmalig bestuurslid Paul Walraven. De laatste (de Van der Willigenmedaille) is dit jaar uitgegeven en heeft een ander ontwerp. Ik moet zeggen dat ik het heel jammer vind dat deze niet in dezelfde opmaak is uitgeven als de zegels over de Costerus medaille en de Spoorenberg medaille. Ze zitten nu in mijn album met z’n drieën naast elkaar, en om eerlijk te zijn: het is geen gezicht. Ik heb dit aangegeven bij de Bond die bij monde van de secretaris antwoordt: “Het is niet de opzet deze in een serie van gelijke ontwerpen te vervaardigen, maar juist ieder velletje een eigen karakter te geven”. Ik vind dat een onzin-antwoord, want de eerste 2 medaille-zegels zijn wel van een gelijk ontwerp. Kan het ermee te maken hebben dat de ontwerper van de eerste 2 postzegels inmiddels geen bestuurslid meer is?
Verzamelaarster

7bondszegel.png
De Bond heeft ook nog een postzegel uitgegeven met als onderwerp: “de verzamelaarster”
Deze heb ik destijds gemist. Als iemand nog een los zegeltje hiervan over heeft, houd ik me aan bevolen. Want, ja, een verzamelaar wil “compleet” zijn.

(Willem Hogendoorn)

knbf Nieuwsbrief december 2014

Bestellen ‘Bondszegels’:

Van de in het artikel van Willem Hogendoorn genoemde zegels zijn er nog een aantal beschikbaar. Die kunt u gemakkelijk bestellen via de website van de Bond: www.knbf.nl . Dan inloggen met uw Bondspasnummer. Heeft u geen Bondspas, dan wordt de prijs berekend voor ‘niet-leden’. Ga naar het kopje ‘Diensten’ en klik daarna aan: ‘Postzegelverkoop’. Daar kunt u het door u gewenste aantal invullen en via de ‘winkelwagen’ afronden zoals gevraagd. Nog beschikbaar zijn:
Velletje Audio-Visueel centrum – prijs leden € 7,00 – prijs niet leden € 8,00
Velletje Spoorenberg - prijs leden € 7,00 – prijs niet leden € 8,00
Velletje Van der Willigen - prijs leden € 7,00 – prijs niet leden € 8,00
Velletje ‘Verzamelen’ - prijs leden € 3,00 – prijs niet leden € 3,50
Verder zijn er nog beschikbaar enveloppen ‘Dag van de Postzegel’ van 2012, 2013 en 2014. Prijs leden € 3,00 – prijs niet leden € 3,50
Voor alle artikelen geldt: mits niet uitverkocht !

Vijf Nederlandse dj’s krijgen ieder hun eigen postzegel. Het gaat om Afrojack, Armin van Buuren, Dash Berlin, Hardwell en Tiësto.

vijf-nederlandse-djs-krijgen-hun-eigen-postzegel.large.jpg

Foto:  PostNL

PostNL heeft besloten de zegels uit te brengen omdat ons land in de wereld "al jarenlang toonaangevend is op het gebied van dancemuziek".

De vijf zijn vervat in oplichtende, kleurrijke beelden, aldus PostNL. Ze krijgen 15 oktober van het postbedrijf hun eigen zegels uitgereikt. Dat gebeurt op de openingsdag van het Amsterdam Dance Event.

De zegels, die bedoeld zijn voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland, zijn voor het publiek vanaf komende maandag te koop.

Door: ANP 1 oktober 2014

Koning neemt nieuwe postzegel  in ontvangst

Koning Willem-Alexander heeft woensdagmiddag 27 november het eerste exemplaar van de nieuwe permanente koningspostzegel in ontvangst genomen.

Herna Verhagen, bestuursvoorzitter van PostNL, overhandigde hem de zegel in het Museum voor Communicatie in Den Haag.

Een nieuwe vorst een nieuwe zegel, is een traditie bij het postbedrijf. Bij de uitgifte van al zijn postzegels is altijd een belangrijke plek gereserveerd voor zegels met het staatshoofd en andere leden van het Koninklijk Huis. De nieuwe zegel is vanaf begin 2014 verkrijgbaar.

De nieuwe postzegel is ontworpen door kunstenaars Job Smeets en Nynke Tynagel van Studio Job uit Antwerpen. Zij deden begin vorig jaar veel stof opwaaien met een 'Buchenwaldhek'. Het ontwerp daarvan zou verwijzen naar elementen van het concentratiekamp, zoals rokende schoorstenen en prikkeldraad.

Er zijn drie varianten van de zegel gemaakt: rood, wit en blauw, naar de kleuren van de Nederlandse vlag. Blauw is voor kleine enveloppen, rood voor zwaardere brieven, wit voor internationale post. Het ontwerp van de postzegel verwijst volgens PostNL naar de allereerste Nederlandse zegel.

NAARBOVENPOSTZEGELWEBSITE-13.png