Jeugdafdeling

We hadden tot voor kort (tot 2014) een kleine jeugdafdeling. Corrie Schoonhoven begeleidde deze jongeren. Ze heeft hier voor een speciaal jeugdleiderscertificaat in haar bezit. Zij nam de jeugdleden mee naar de clubavonden van onze zustervereniging in Boskoop.

Corrie heeft te kennen gegeven hiermee te stoppen en ook het aantal jeugdleden is helaas minimaal.

Er is nog wel gelegenheid om jeugdlid te worden van onze vereniging. Lidmaatschap is nodig om eventueel mee te doen aan tentoonstellingen.

Jeugd Postzegelclub

N.V.P.V. afdeling Boskoop

Postzegels verzamelen klinkt nogal stoffig en er wordt vaak gedacht dat het alleen door oude(re) mensen wordt gedaan. Maar dat is absoluut niet waar, want jong geleerd is oud gedaan.  Op de jeugdpostzegelclub in Boskoop kan je veel leren over postzegels en het verzamelen daar van, het verzamelen kan op veel manieren zoals per land of per thema  bijv. dieren, vervoer of bloemen enz., zo zijn er nog veel meer manieren te bedenken. En dat allemaal gezellig in clubverband met andere jeugdleden. Elke clubavond is er ook een gratis loterij waar je mooie postzegels en anderen prijzen die met het verzamelen te maken hebben kan winnen.
Ook gaan we elk jaar een dag uit naar een grote postzegelbeurs ergens in Nederland.
Daarnaast zijn er een paar keer per jaar ruilbeurzen in de regio waar je kan ruilen of eventueel postzegels kan kopen om zo je verzameling uit te breiden.
De jeugdclub is voor iedereen van 6 t/m 18 jaar en komt iedere 1ste maandagavond van de maand bij elkaar van 18.45 uur tot 19.45 uur
Dit vind plaats in “De Stek” in Boskoop, dat is aan de Puttelaan 148, 2771 SV Boskoop (dat is naast de Aldi), en voor de contributie hoef je niet weg te blijven dat is maar 2,50 euro in een jaar.
Wil je meer informatie, woon je ergens anders niet handig maar niet erg.
Neem dan contact op met:
Naam:           Adrie van der Veer
Tel:                0172-213672
Email:            k3vanderveer@versatel.nl

Interessante inzendingen Jeudfilatelie:

De Dag van de Jeugdfilatelie liet ons een aantal bijzonder interessante inzendingen zien. Die van de jeugd trokken onze aandacht, maar ook de volwassen filatelisten leverden een aantal boeiende collecties.
De jeugd trapte af met titels als “Mijn vakantie” , “Vlaggen”, “Mijn lievelingsdier de zeehond”, “Dierentuin” en “De reis door de ruimte” om er maar een paar willekeurig te noemen.
Ook een inzending als “Mijn favoriete zegel” wekte mijn belangstelling, want welke zegel was dat dan?
En terwijl iedereen in een rustige sfeer de ingezonden collecties stond te bekijken, was de jeugd druk in de weer met de spelletjes waar ze punten mee konden verdienen. En met die punten kun je weer…postzegels uitkiezen.

(Willeke ten Noever Bakker - Willeke.tnb@wxs.nl )

bron: KNBFapril2014

Begrijpend lezen, en óók nog wat leren over postzegels

Al voor de tweede keer is JFN gevraagd een bijdrage te leveren aan een methode voor begrijpend lezen in het basisonderwijs voor de groepen 5, 6 en 7.
De leerlingen ontvangen een magazine, genaamd “Fringo” waarin allerlei teksten staan over diverse onderwerpen, zoals De Europese Unie, Gaudi, Eise Eisinga, de toren van Pisa en dergelijke. Eén van de teksten die de leerlingen moeten verwerken aan de hand van opdrachten is dan een informatieve tekst over het verzamelen van postzegels.
Zakjes postzegels
Net als de eerste keer, nu drie jaar geleden, waren er in ieder magazine voor de leerling een zakje postzegels ingevoegd. Dat was toen een groot succes, en nu weer. De leerlingen vinden het buitengewoon leuk om de zegels uit de zakjes te halen en er mee te experimenteren. JFN was blij dat de handel hierin kon voorzien. De medewerkers van Junior Plaza hebben al deze zegels over de zakjes verdeeld.
De informatie
In de tekst die de leerlingen over de postzegels bestuderen, wordt uitgelegd hoe het verzamelen in z’n werk gaat. Ook wordt er ingegaan op de benodigdheden en de verschillende manieren van verzamelen. Tenslotte krijgen de leerlingen wat informatie over het begrip “filatelist” en ze lezen een verhaal van een jeugdige verzamelaarster.
Bekendheid
Voor JeugdFilatelie Nederland is dit één van de kansen om de jeugd wat meer te betrekken bij deze hobby. Daarom wordt er ook in het artikel het adres van de site genoemd waar ze nog veel meer kunnen lezen en waarvan ze (gratis) lid kunnen worden.
Nu is het niet zo, dat er een overdonderende hoeveelheid nieuwe aanmeldingen komen. Maar dat geeft niet. We informeren, en wie meer wil lezen gaat naar de site. Vroeger of later, wie geïnteresseerd is, komt wel.
Meer weten? Willeke.tnb@wxs.nl Willeke ten Noever Bakker

bron: KNBF februari 2014